top of page

آیدا قجر




باید در میان رسانه های مختلف ردپاهای بیشمار آیدا قجر را جستجو کنیم؛ از جرس گرفته تا کیهان نوین و این روزها ایران وایر. یک روز با دختر موسی صدر مصاحبه می‌کند، یک روز با محمدعلی مهتدی؛ یک روز فعال حقوق زنان است و روزی دیگر فعال حقوق پناهجویان.

آیدا قجر پیش از آنکه به فرانسه مهاجرت کند، در لبنان اقامت داشت. از دوران اقامت وی در آنجا اطلاعات زیادی در دست نیست. او مسئول کارگروه زنان مدیای جرس بود. جرس ارگان رسمی جنبش سبز، پس از وقایع سال ۱۳۸۸ تاسیس شد و متعلق به عطاالله مهاجرانی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی) و جمیله کدیور (نماینده اسبق مجلس جمهوری اسلامی و همسر مهاجرانی) بود. در همان زمان همسرش علی مهتدی خبرنگار پرستیوی، مدیای رسمی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی بود.


پدر همسرش یعنی محمدعلی مهتدی نیز یکی از افراد با‌ نفوذ در لبنان از سوی جمهوری اسلامی به شمار می‌آمد. جایگاه او چنان بود که به نقل از خودش اکثر اوقات به جای سفیر جمهوری اسلامی در لبنان، در محافل سیاسی آنجا حاضر می شده است. او یکی از ناظران بخش سیاسی پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه است و البته یهودستیز و دل‌بسته به رهبر جمهوری اسلامی و گروه‌های تروریستی مانند حماس و مقاومت. وی در مصاحبه‌ای با تابناک با اشاره به سخنان حسن نصرالله، گفت: «این سید بزرگوار بر لزوم پاسخ قاطع و دندان‌شکن به ترور قاسم سلیمانی تاکید فراوانی داشت و او به صراحت اعلام کرد که انتقام سخت و پاسخ قاطعانه تنها مسئولیت جمهوری اسلامی نبوده و باید این ماموریت از سوی کل
گروه‌های مقاومت انجام شود.»(*) محمدعلی مهتدی چنان مورد اعتماد مقامات نظام جمهوری اسلامی است که یادداشتش در وبسایت رسمی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود (*)

 

مصاحبه آیدا قجر با دختر موسی صدر


موسی صدر، معروف به امام موسی صدر از رهبران شیعیان، متولد قم و رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان بود که در جریان سفرش به لیبی در ۹ شهریور ۱۳۵۷ ربوده شد و تاکنون خبری در مورد وضعیت وی منتشر نشده است.
مصاحبه آیدا قجر با ملیحه، دختر موسی صدر(*) هم نکته قابل توجهی است زیرا وی تنها فردی است که در رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور با دختر موسی صدر مصاحبه کرده است. به نظر می‌رسد محمدعلی مهتدی به واسطه برگزاری همایش‌ها و جلسات مطالعاتی راجع به موسی صدر، به این خانواده دسترسی ویژه‌ای داشته باشد (*)

 

جریان پناهندگی آیدا قجر

قجر جشن تولدی را برای میر حسین موسوی تدارک می‌بیند اما وی را به سفارت جمهوری اسلامی فرا‌ می‌خوانند (آغاز مسیر پناهجویی)! او به فرانسه می‌رود و درخواست پناهندگی می‌کند. آیدا قجر سال گذشته، در حالی پناهندگان ایرانی را در توییتی به جعل و تقلب متهم کرد که پروسه پناهندگی خودش در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

ارتباط آیدا قجر با خانواده مهتدی

او هرگز درباره خانواده همسر سابق خود توضیحی نداد و حتی در توییتی گفت که با شخص علی مهتدی نیز نسبتی ندارد در حالی که عکسها و اسناد غیرقابل انکاری مبنی بر ارتباط این دو نفر در فضای مجازی موجود است.



آیدا قجر همین اواخر با پدر همسر سابق خود، تحت عنوان کارشناس امور خاورمیانه در رسانه ایران وایر مصاحبه کرده است.(*) با محمدعلی مهتدی که یادداشت هایش در وبسایت خامنه ای منتشر میشوند! آیا آیدا قجر دلبسته ایدئولوژی مشترکی با افراد وابسته به نظام، نظیر مهتدی است یا حرفه خبرنگاری اش او را به گفتگو و مصاحبه با اقوام قدیمی و خواص نظام متمایل ساخته است؟!
او در وبلاگی به نام زنگار به تشریح عزاداری عاشورا پرداخت و رویه موجود در لبنان را نسخه‌ای جالب و متفاوت از اسلام دانست. با مطالعه مقاله کوتاه او مخاطب به شکلی عریان متوجه نگاه تبلیغاتی اسلام برخاسته از بستر اصلاحات می شود.


 

حضور در مراسم سازمان تروریستی حزب الله لبنان


بر هیچکس پوشیده نیست که ساختار سازمان تروریستی حزب الله لبنان و گروه‌های وابسته به آن بسیار امنیتی است و هرکسی نمی‌تواند در میان آن‌ها وارد شود مگر آنکه مورد تایید سیستم های امنیتی این گروه قرار گیرد. آیدا قجر در حساب توییتری خودش به صراحت عنوان کرده در مراسم مذهبی زنانی که به این سازمان تروریستی مرتبط بوده اند، حضور داشته است. (*)


این تمام ماجرا در مورد حمایت آیدا قجر از سازمان‌های تروریستی نیست. او بارها برای نشان دادن مواضع ضد اسراییلی خود ازسازمان تروریستی حماس حمایت کرده است.






 

دفاع تمام قد از مهدی محمودیان، اصلاحطلب و عضو حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی

پس از اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر معترض، در میان خشم و اندوه پرسش بسیار مهمی در توییتر فارسی در رابطه با دعوت به سکوت خانواده افکاری، از سوی مهدی محمودیان، فعال اصلاحطلب و عضو کمیته اطلاع‌رسانی جبهه مشارکت مطرح شد؛ چرا مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح طلب، علیرغم اطلاع از پرونده افکاری خانواده وی را دعوت به سکوت کرد؟








نکته جالب توجه موضع‌گیری آیدا قجر در برابر اعتراض کاربران توییتر به محمودیان است. آیدا قجر در یادداشتی به دفاع تمام قد از محمودیان پرداخت و حتی ادعا کرد طبق اطلاعاتی که ایران وایر در اختیار دارد این حملات از سوی اطلاعات سپاه علیه محمودیان برنامه ریزی و اجرا شده است.(*) این اقدام آیدا قجر منجر به خشم برخی از کنشگران فضای مجازی از جمله مریم کریم بیگی، خواهر مصطفی کریم بیگی از جانباختگان اعتراضات عاشورای سال 1388 شد. وی صراحتا اعلام کرد که ایران وایر با این اقدام گند زده است.



 


دلبستگی به جریان اصلاحطلب

با وجود جنایت‌های آشکاری که اصلاحطلبان در دهه‌های اخیر مخصوصا دو سال گذشته در حق شهروندان ایرانی انجام داده‌اند، متاسفانه هنوز بازوهای رسانه‌ای آنها در غرب فعال هستند و با جریان‌سازی‌های دروغین و چهره‌‌سازی‌های جدید، تلاش می‌کنند جنبش آزادیخواهی و مبارزات مدنی مردم ایران را به نام اصلاحطلبان هایجک کنند.
مصاحبه اخیر آیدا قجر با غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران و دبیرکل حزب «کارگزاران سازندگی» -متهم به فساد اقتصادیِ- از همین دست دلبستگی‌ها به غارتگران ایران است. جدا از متن مصاحبه که بازتاب شفاف و تبلیغات‌گونه نظرات یکی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی است، این روزنامه‌نگار دلبسته به اصلاحات در عنوان متن انگلیسی مصاحبه، حتی کرباسچی را یکی از لیدرها یا به قولی رهبر اپوزیسیون معرفی کرده است!



اصطلاح دوم خردادی متعلق به جریان اصلاحات است و اصلاح‌طلبان قدیمی خود را با این لقب خطاب می‌کنند که آیدا قجر نیز علاقه قلبی خود را نسبت به این جریان پنهان نمی‌کند و خودش را از این طیف می‌داند. (*)


 

داستان بیانیه حمایت از وابستگان سپاه قدس

در سال ۱۳۹۱ تعدادی از اعضای سپاه قدس در سوریه از سوی ارتش آزاد سوریه ربوده شدند.(*) پس از این اتفاق رسانه‌های جمهوری اسلامی آنها را زائرانی خواندند که تنها به زیارت عتبات رفته بودند. هر چند که BBC فارسی -با همه نگاه جانبدارانه‌اش به جمهوری اسلامی- با انتشار گزارشی با عنوان «زائر یا سپاهی؟»(*) به بررسی هویت گروگانان و ارتباط آنها با سپاه قدس پرداخت، اما آیدا قجر در کنار تعدادی از اصلاح طلبان دست به انتشار بیانیهای با هدف حمایت موازی از گزارش جمهوری اسلامی زدند و خواستار آزادی اسرا شدند.(*) این افراد با بیش از ۲۰۰۰ اسیر سوری مبادله گردیدند و پس از ۱۵۸ روز به ایران بازگشتند. جمهوری اسلامی همیشه با جریان سازی، انگیزه اصلی حضور نیروهایش در سوریه را پنهان کرده است و البته این بار هم موفق شد!

 

دلبستگی آیدا قجر به منتظری

آیدا قجر در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرد، درباره مرگ آیت الله منتظری چنین نوشته است:
" آیت‌الله منتظری، مرجع تقلید و این آیه‌ی خدا در آرامش کامل پر کشید؛ عجب پروازی، قبل از پریدن برکت بود و با پروازش هم کمکی به «سبزها» کرد که کبودی ضربه‌ی آن بر تن حاکمیت تا پایان عمرش باقی خواهد ماند.
هنوز مراسم تدفین شروع نشده و مراسم هفتمش عاشوراست؛ عاشورایی در خور او،‌ عاشورایی حسینی".


سوگنامه فوق به روشنی میزان ارادت و دلبستگی آیدا قجر را به اصلاحطلبان (سبزها) به نمایش می‌گذارد.
آیدا قجر یک اصلاح‌طلب تمام عیار است . او هیچگاه از این رویه خود دست نکشید.
همکاری با رسانه معلوم الحال ایران وایر تحت عنوان خبرنگار، فرصتی مغتنم را برای یادداشت‌های سفارشی‌گونه او فراهم آورده است. قلمی که بر سر بزنگاه‌ها در حمایت از آرمان‌هایش به حرکت در می‌آید.


 

رقص بر روی خون‌های آبان

تناقضات بسیار فاحش و البته زیاد قجر در این سالها، از وی چهره‌ای نه چندان محبوب ساخته و باعث شده است در سال‌های اخیر با موج حملات کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه شود. یکی از نمونه‌های اخیر اعتراضات کاربران به وی، به دلیل رقصیدن و جریان سازی در کمپینی برای رقصیدن، همزمان با عزاداری مردم ایران برای جانباخته‌های آبان ۹۸ و جنایت ساقط کردن هواپیمای اوکراینی بر فراز آسمان تهران، توسط سپاه بود. رقصیدن در پروژه مجازی سفارشی و قرار گرفتن کنار افرادی چون شاپرک شجری زاده و فرانک عمیدی خشم کاربران توییتر فارسی را برانگیخت و نقدهای بسیاری را بر او وارد کرد.





واکنش‌های گزینشی و دوگانه آیدا قجر در برابر قربانیان معضلات اجتماعی

رفتار گزینشی آیدا قجر در حوزه‌ های دفاع از حقوق قربانیان سوء رفتاری قابل تامل است. آیدا که بابت رفتار ناشایست امیر تتلو در برابر یک دختر جوان، کمپینی عمومی با کمک رسانه‌های حمایتگرش راه‌اندازی نمود و واکنش تندی به این امر نشان داد،(*) نسبت به رفتار کم و بیش مشابه همکار خود محمد تنگستانی در ایران وایر سکوت کرد. محمد تنگستانی، خبرنگار دیگری در ایران-وایر بود که از سوی چندین کاربر زن، متهم به سوء استفاده جنسی از دختران روزنامه‌نگار و زنان پناهجو گردیده است.(*)




کلام آخر


همانطور که اشاره شد، آیدا قجر سال‌ها است که در رسانه های مختلف حضور دارد و همواره تلاش کرده با کمک مدیاهایی که در آنها فعالیت می‌کند، و با پرداختن به موضوعات کم‌اهمیت، جریان‌سازی‌های هدفمند در حمایت از سیاست‌های مخصوصا جناح اصلاحطلب نظام -در سر بزنگاه‌ها- در جامعه و علی الخصوص فضای مجازی به وجود آورد. آیدا قجر را به جرأت می‌توان تنها نمونه‌ای کوچک از پروژه نرمال سازی جنایت‌های جمهوری اسلامی در غرب دانست؛ پروژه ای که تنها با افشاگری رسانه‌های مستقل و دلسوز ایرانی می‌تواند افشا و خنثی شود.



متن انگلیسی یادداشت آیدا قجر را از اینجا بخوانید.




1,145 views1 comment
bottom of page