top of page

بانوی هزار چهره سفره انقلاب قسمت هشتم - ارتش مزدبگیر معصومه علی‌نژاد

ارتش سایبری معصومه علی‌نژاد بخش نخست – حلقه یکم

معصومه علی‌نژاد


معصومه علینژاد افراد زیادی را پیرامون خود دارد که در شرایط گوناگون و به فراخور نیازش از آنها استفاده می کند. نیروهایی که مانند افراد «جان بر کف» در توییتر، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی به حمایت از او می‌پردازند. حمایت کردن از علینژاد، تنها فعالیت این گروه نیست بلکه آن‌ها اقدام به ایجاد رعب و وحشت و همچنین تهدید مخالفان او می‌پردازند.


سینا ایرانی

یکی از حامیان علینژاد در توییتر کاربری ناشناس به نام «سینا ایرانی» است. او در تاریخ پنجم ژوئن سال ۲۰۲۱ در حساب توییتری‌اش، یکی از منتقدان خانم علینژاد را تهدید به شکنجه خانواده‌اش نمود و نوشت: «فردای براندازی همین سایبری‌هایی که مسیح رو تخریب کردند (رضا خ و …) تک به تک جمع کنیم و خواهر یا برادرشون رو جلوی چشمش شکنجه کنیم، که بفهمن به کسی که برادرش فقط به جرم برادری زندانه نباید بگی #ازخودشونه یا مزدوره». (۱) (تصویر شماره ۱)

تصویر شماره ۱- توییت تهدید به شکنجه و خشونت سینا ایرانی
توییت تهدید به شکنجه و خشونت سینا ایرانی



سینا ایرانی ادعا می‌کند ساکن ایران است و بارها به مناسبت‌های مختلف به برنامه خبری صدای آمریکا دعوت شده است. او با تمام محدودیت‌های نظارتی و امنیتی اعمال شده از سوی جمهوری اسلامی بر روی شهروندان ایرانی، از جمله ممنوعیت مصاحبه با شبکه‌های ماهواره‌ای (۲) به راحتی در تاریخ‌های دهم، هجدهم و بیست و پنجم فوریه سال ۲۰۲۱ و در فاصله ۱۵ روز، سه بار در بخش فارسی صدای آمریکا حاضر شده بود و تصاویر مصاحبه خود را در حساب توییتری‌اش به اشتراک گذاشت. (۳) (۴) (۵)
این تنها امتیازاتی نیست که به این کاربر فحاش و ترول اعطا می‌شود. او مدام توسط علینژاد ریتوییت می‌شود (۶) (۷) (تصاویر شماره ۲ و ۳) و حتی توییت‌هایش در برنامه تبلت صدای آمریکا که اجرای آن بر عهده خود علینژاد است به نمایش گذاشته می‌شود (۸) (تصویر شماره ۴)


تصویر شماره ۲ - توییت ریتوییت شده سینا ایرانی توسط علینژاد



تصویر شماره ۳ - توییت ریتوییت شده سینا ایرانی توسط


تصویر شماره ۴- نمایش توییت سینا ایرانی در برنامه تبلت




سام رجبی و علی ابراهیم‌زاده

تصویر شماره ۵ - علینژاد در کنار سام ررجبی و علی ابراهیم‌زاده

ارتش علینژاد در فضای مجازی فقط شامل کاربران ناشناس نمی‌شود، بلکه او گروهی از چهره‌های حقیقی که برای دیده شدن دست به هر اقدامی می‌زنند (۹) را نیز گرد خود جمع کرده است. یکی از این چهره‌ها احسان رجبی (ملقب به سام رجبی) عضو سابق تیم جودوی جمهوری اسلامی است که به دلیل اثبات دوپینگ از این تیم اخراج شد. (۱۰)
سام رجبی در فضای مجازی جزو حامیان سفت و سخت علینژاد به شمار می‌رود و در گردهمایی‌های ایرانیان در ایالات متحده مانند یک محافظ شخصی کنار او حضور دارد. (۱۱)
او در سال ۲۰۱۹ به مقام قهرمانی مسابقات نوگی (از سری مسابقات جهانی جوجیتسو) رسید وهنگام دریافت مدال طلا، پرچم ملی «شیر و خورشید» را در دست گرفت. سام رجبی در تاریخ بیست و پنجم ماه می سال ۲۰۲۰ با انتشار پست اینستاگرامی از تصاویر جداگانه خود و منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی و پدر پویا بختیاری، از جانباختگان آبان ۹۸، با پرچم ملی ایران عنوان کرد که این پرچم را فارغ از جناح‌ها و دیدگاه‌های سیاسی و متعلق به تاریخ ۲۵۰۰ ساله ایران می‌داند، (۱۲) (تصاویر شماره ۶ و ۷) اما پس از نزدیک شدن به علینژاد نه تنها نظر خود نسبت به پرچم ملی ایران تغییر داد، بلکه بیست و دوم ژوئن سال ۲۰۲۲ در حساب توییتری خود، اقدام به برگزاری نظرسنجی در مورد پرچم ملی ایران کرد. (۱۳) (تصویر شماره ۸)

تصاویر شماره ۶ و ۷ - پست اینستاگرامی سام رجبی در مورد پرچم ملی شیر و خورشید



تصویر شماره ۸ - نظرسنجی توییتری سام رجبی در مورد پرچم ملی

سام رجبی در کارزار «اتحاد برای نوید» که پس از اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر و شهروند معترض توسط معصومه علینژاد تأسیس شد (۱۴) در دو لایو اینستاگرامی جداگانه در تاریخ اول و بیستم نوامبر سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از اعضای این کارزار معرفی شد. (۱۵) (۱۶)
سام رجبی نیز به مانند سایر یاران و حامیان علینژاد در برنامه‌های تلویزیونی صدای آمریکا حضور می‌یابد (۱۷) و همچنین از موهبت نمایش توییت‌هایش در برنامه تبلت علینژاد در صدای آمریکا برخوردار می‌شود. (۱۸) (تصویر شماره ۹)

تصویر شماره ۹- نمایش توییت سام رجبی در برنامه تبلت



چهره دیگری که پیوسته در کنار سام رجبی به حمایت از علینژاد در فضای مجازی می‌پردازد، فردی به نام علی ابراهیم‌زاده است که از او هیچ سابقه فعالیت سیاسی در ایران در دسترس نیست. (تصویر شماره ۱۰)

تصویر شماره ۱۰ - علی ابراهیم‌زاده و معصومه علینژاد


علی ابراهیم‌زاده که شغل خود را ساختن کمد و کابینت عنوان کرده است و در توییتر فارسی به «کمدساز» شهرت دارد با کارزاری تحت عنوان «زندگی نرمال» تلاش کرد در میان فعالان سیاسی جایگاهی برای خود دست و پا کند. (۱۹) و البته از هر فرصتی برای ابراز ارادت به رئیس خود استفاده می‌نماید. (۲۰) (۲۱) (تصاویر شماره ۱۱ و ۱۲)

فعالیت سیاسی علی ابراهیم‌زاده همواره با توهین آشکارا به خاندان پهلوی، هویت ملی و نمادهای ایران توام با حمایت‌های بی‌چون و چرا از معصومه علینژاد همراه بوده است. (تصویر شماره ۱۱) توییتر چندی پیش حساب کاربری او را به دلیل انتشار محتوای نامناسب مسدود کرد. (تصویر شماره ۱۲)


تصویر شماره ۱۱ - مجموعه‌ای از توییت‌های علی ابراهیم‌زاده علیه خاندان پهلوی و نمادهای ایرانی


تصویر شماره ۱۲ - حساب توییتری مسدود شده علی ابراهیم‌زاده


او در تاریخ نهم ژانویه سال ۲۰۲۲ در یک خبر جعلی مسیح علینژاد را کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل عنوان کرد در حالی‌که علینژاد هیچگاه در فهرست کاندیداهای جایزه صلح نوبل قرار نگرفته است. (۲۰)
او نیز همانند دوستش سام رجبی از مواهب حمایت بی‌ چون و چرا از علینژاد برخوردار شد. کارزار «زندگی نرمال» او بارها مورد حمایت علینژاد قرار گرفت تا آنجا که او در تاریخ ۱۳ مارچ سال ۲۰۲۱ همه مخالفان و منتقدان کارزار زندگی نرمال را لابیست‌های جمهوری اسلامی اعلام می‌کند. (۲۱) (تصویر شماره ۱۳)

تصویر شماره ۱۳ - حمایت از کارزار زندگی نرمال توسط علینژاد


ابراهیم‌زاده در تاریخ چهاردهم ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ مقابل دوربین صدای آمریکا قرار گرفت تا از طریق رسانه‌ای که بودجه آن از طریق مالیات شهروندان آمریکایی تامین می‌شود، یکی دیگر از حامیان علینژاد، اعتبار کسب نماید و مشهور شود. (۲۲)


کارشناس قلابی و همسرش‌
دو تن از سربازان علینژاد، کاربرانی با نام‌های بابک تقوایی و همسرش سمانه رمضان‌پناه هستند. بابک تقوایی فردی است که چهره خود را پنهان کرده و جستجوی نام او در اینترنت، شما را به نتیجه خاصی نخواهد رساند اما وی در ماجرای شلیک عمدی موشک‌های سپاه پاسدران جمهوری اسلامی به هواپیمای مسافربری اوکراینی - پرواز ۷۵۲ - به دفعات با عنوان پژوهشگر امور دفاعی در نقش کارشناس شبکه بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال حاضر شد. (۲۳) (۲۴) (۲۵) (۲۶) (۲۷) (۲۸) (۲۹) و حتی یادداشت‌هایش در وبسایت این دو شبکه فارسی‌زبان قرار گرفت. او در توییتی که بعدا آن را پاک کرد، مدعی شده بود، به عنوان کارشناس نشانه‌ای مبنی بر ساقط شدن عمدی هواپیما ندیده است. (تصویر شماره ۱۴)


تصویر شماره ۱۴- توییت بابک تقوایی در مورد هواپیمای اوکراینی

یکی از یادداشت‌های او در شبکه ایران اینترنشنال(۳۰) با واکنش انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS752 روبرو شد تا آنجا که آن‌ها با انتشار جوابیه‌ای به ایران اینترنشنال بخش‌هایی از فرضیه‌ها و تحلیل‌های او را رد کردند. (۳۱) پس از این جوابیه یادداشت بابک تقوایی از خروجی وبسایت شبکه ایران اینترنشنال حذف شد.
ماجرای بابک تقوایی به اینجا ختم نمی‌شود زیرا او اقدام به تهدید منتقدان علینژاد نیز کرده است. شکیلا منفرد، زندانی سیاسی پادشاهی‌خواه که هم‌اکنون در زندان قرچک ورامین در حال گذراندن دوران محکومیت خود می‌باشد (۳۲) در تاخ بیست و سوم ماهی می سال ۲۰۲۰ در حساب توییتری خود نوشت: «بابک تقوایی من را تهدید کرد که اگر به افشاگری در مورد ایشان، هواپیمای اکراینی خواهران شجری زاده ادامه بدم من را توسط نهادی که برایش کار میکند به زندان می اندازد. او گفت قدرتش را دارم که وقتی خوابی با اسلحه بیام بالای سرت و زندگیت رو بگیرم بابک تقوایی کیست؟» (تصویر شماره ۱۵)



تصویر شماره ۱۵- توییت شکیلا منفرد در مورد تهدید بابک تقوایی


بابک تقوایی در تاریخ بیست و هفتم اپریل سال ۲۰۲۰ در یکی از حساب‌های توییتری‌اش مدعی شد (۳۳) این زندانی سیاسی به همکاری با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مشغول است و قصد تخریب وی و مسیح علینژاد را دارد و همچنین این وزارتخانه قصد ارسال شکیلا منفرد را به انگلستان از طریق ترکیه دارد، (تصویر شماره ۱۶) ادعایی که دروغ بودن آن با بازداشت و زندانی شدن شکیلا منفرد اثبات شد.


تصویر شماره ۱۶- ادعای دروغین بابک تقوایی در مورد شکیلا منفرد


بابک تقوایی در ارتش مزد بگیران علینژاد چه جایگاهی دارد که منتقدان وی را با ارسال پیام‌های خصوصی تهدید می‌کند و به آن‌ها اولتیماتوم می‌دهد که توییت‌هایشان علیه علینژاد را حذف کنند؟ (تصویر شماره ۱۷)


تصویر شماره ۱۷ - پیام‌های تهدیدآمیز بابک تقوایی

اما در کنار بابک تقوایی، همسر او نیز یکی از حامیان سینه‌چاک علینژاد قرار دارد. سمانه رمضان‌پناه مانند یک سرباز جان‌ بر کف برای علینژاد شمشیر می‌زند و همیشه در دفاع از علینژاد به منتقدانش حمله می‌کند. حساب توییتری او مملو از توییت‌هایی در ابراز ارادت و علاقه به علینژاد است. (۳۴) (۳۵) (۳۶) (۳۷) (۳۸) (تصاویر شماره ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۳)

تصویر شماره ۱۸- توییت‌ سمانه رمضان‌پناه در حمایت از علینژاد


تصویر شماره ۱۹ - توییت‌ سمانه رمضان‌پناه در حمایت از علینژاد


تصویر شماره ۲۰ - توییت‌ سمانه رمضان‌پناه در حمایت از علینژاد


تصویر شماره ۲۱ - توییت‌ سمانه رمضان‌پناه در حمایت از علینژاد




تصویر شماره ۲۲ - توییت‌ سمانه رمضان‌پناه در حمایت از علینژاد



تصویر شماره ۲۳ - توییت‌ سمانه رمضان‌پناه در حمایت از علینژاد

او همچون یک سرباز وفادار به دشمنان علینژاد و چهره‌های ملی‌گرا در فضای مجازی حمله می‌کند و برای این رفتار خود هیچ خط قرمزی ندارد. سمانه رمضان‌‌پناه در تاریخ پانزدهم اکتبر سال ۲۰۲۲ در توییتی با حمله شاهین مقدم که همسر و فرزند خود را در ماجرای شلیک عمدی موشک‌های سپاه پاسدران جمهوری اسلامی به هواپیمای مسافربری اوکراینی - پرواز ۷۵۲ - از دست داد، وی را یک سایبری عامل رژیم بخواند. (۳۹) (تصویر شماره ۲۴)


تصویر شماره ۲۴ - حمله سمانه رمضان‌پناه به شاهین مقدم


او آنقدر مورد حمایت علینژاد است که توییت‌های او که حاوی الفاظ رکیک است را بازنشر می‌کند. (۴۰) (تصویر شماره ۲۵)

تصویر شماره ۲۵ - ریتوییت توییت سمانه رمضان‌پناه




شراگیم زند

شراگیم زند طنزنویس و بلاگری که تقریبا در تمام رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از ایران وایر گرفته تا ایران‌اینترنشنال و ایندیپندنت فارسی فعالیت می‌کند. او که یک پناهجوی سیاسی در کشور ترکیه به شمار می‌رود، در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۶ در سفارت جمهوری اسلامی حاضر شد و به به یکی از امنیتی‌ترین چهره‌های جمهوری اسلامی یعنی حسن روحانی رای داد. (۴۱) (تصویر شماره ۲۶)


تصویر شماره ۲۶ - حمایت شراگیم زند از حسن روحانی

شراگیم زند همواره از علینژاد حمایت می‌کند و منتقدان او را سایبری و امنیتی می‌خواند. (۴۱) (۴۲) (۴۳)
چه ارتباطی میان فعالیت شراگیم زند در رسانه‌های فارسی‌زبان و حمایت‌های بی‌چون و چرای شراگیم زند از علینژاد وجود دارد؟


اقدس خانم، شربلا و مونیتر

ارتش مزدبگیر علینژاد با حضور مداوم در کمپین‌های مجازی او اقدام به تشکیل یک مافیای پنهان در فضای مجازی به خصوص توییتر می‌کنند و همزمان از رانت نفوذ علینژاد در رسانه‌های فارسی بهره می‌برند.

مهیا استوار با نام توییتری اقدس خانم (۴۴)، شهرزاد چنگلوایی با نام توییتری شربلا (۴۵) و مهسان سرداری با نام کاربری مونیتر (۴۶) از حامیان علینژاد در توییتر و مبلغ کمپین‌های مجازی او هستند. جالب توجه اینجاست که هرجا سخن از ارتش مزدبگیر علینژاد به میان می‌آید انگشتان جوهری برای رای به حسن روحانی و اصلاح‌طلبان به وضوح مشاهده می‌شود. شهرزاد چنگلوایی از حامیان حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۶ بود. (تصویر شماره ۲۷)

تصویر شماره ۲۷ - حمایت شهرزاد چنگلوایی از روحانی
حمایت شهرزاد چنگلوایی از روحانی



علینژاد در اواخر سال ۲۰۲۱ کمپینی تحت عنوان «بگذارید حرف بزنیم» یا LetUsTalk راه اندازی کرد تا کاربران به اصطلاح از تأثیر حجاب اجباری بر زندگی خود بنویسند ولی نکته جالب اینجاست که در تمام رسانه‌های فارسی زبان از صدای آمریکا گرفته (۴۷) تا ایران اینترنشنال (۴۸) فقط توییت‌های حامیان همیشگی علینژاد نشان داده می‌شود تا به صورت غیر مستقیم اکانت‌های این کاربران تبلیغ شوند. اکانت‌هایی که بازوهای علینژاد در فضای مجازی هستند.
اقدس خانم، شربلا و مونیتر در یازدهم‌ ماه جولای سال ۲۰۲۲ با شرکت در برنامه تیتر اول تلویزیون ایران اینترنشنال پاداش معنوی حمایت از کارزار «حجاب بی حجاب» علینژاد را دریافت کردند تا چرخه تبلیغ ارتش مزدبگیر علینژاد و حمایت از وی با سرعت بیشتری ادامه یابد. (۴۹)
ارتش مجازی علینژاد به این اسامی ختم نمی‌شود

کاربرانی با بیش از صدهزار مخاطب همچون حساب توییتری«عجیب زاده» با بیش از ۱۰۰ هزار فالوئر که گویی جز ستایش علینژاد (۵۰) و حمله به فردی همچون شاهزاده رضا پهلوی (۵۱) کار دیگری ندارد. شاهزاده رضا پهلوی که ۴۴ سال به صورت مداوم با جمهوری اسلامی مبارزه کرده و نام وی و خاندان پهلوی در جریان اعتراضات سراسری در هر گوشه از ایران شنیده می‌شود. (۵۲) (۵۳)
یکی از سربازان ارتش مزدبگیر علینژاد کاربری با نام ساشتی است. او در تاریخ بیست و سوم دسامبر سال ۲۰۲۱ در واکنش به ترول خواندن حامیان ایرانی پرزیدنت ترامپ و دعوت کردن شرکت‌های فن‌آوری به حذف آنها توسط علینژاد در توییتی توجیه‌گرانه منتقدان این جملات علینژاد را کم‌هوش خطاب کرد و ابراز خوشحالی نمود که علینژاد پاسخ هر مشنگی را نمی‌دهد. (۵۴) (۵۵)(تصویر شماره ۲۸)


تصویر شماره ۲۸ - کم‌هوش خواندن منتقدان مسیح توسط ساشتی
ساشتی مزدور مسیح علینژاد

علینژاد اما از فحاشی ساشتی و دیگر حامیان خود در فضای مجازی تشکر می‌کند. (۵۶) او با نام بردن سردسته‌های گروه‌های مختلف ارتش مزدبگیر خود از آن‌ها برای فحاشی به منتقدانش قدردانی می‌کند.

علینژاد، ارتشی از افراد حامی اصلاح‌طلبان و افراد گمنام گرد هم جمع کرده ایت تا کارزارهای او را ترند کنند و به مخالفان او حمله کنند. پشت صحنه این ارتش چه جریانی در حال شکل‌گیری است؟



گزارش تصویری از بانوی هزار چهرهٔ سفرهٔ انقلاب - قسمت هشتم

183 views0 comments
bottom of page